چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۱، ۰۶:۲۰ ق.ظ
راز ماندگاری فیلم کلاقرمزی و بچه ننه از جبارآزین(منتقد سینما)
"جبار آذین"منتقد در خصوص راز ماندگاری فیلم سینمایی "کلاه قرمزی و
بچه ننه" ساخته "ایرج طهماسب" گفت:با توجه به اینکه فیلم های متعدد
اجتماعی و ارزشی حتی شبکه کمدی به روی پرده سینماهای کشور رفته
است اما یک فیلم با مضمون کودک موفق شده رکورد فروش را در کمترین
زمان بدست آورد.وی افزود:از یک منظر این اتفاق بسیار خوب و مبارک
است؛اما در کنار این نکته مثبت این سوال مطرح می شود که به چه علت
فیلم هایی که با هزینه ی بیشتر از "کلاه قرمزی ساخته شده است و
تبلیغات بیشتر و همچنین سالن های بیشتری را در اختیار داشته،موفق
به جذب مخاطب نشده اند؟.
آذین ادامه داد:"کلاه قرمزی" از تلویزیون متولد شد و دوره ی زایش او
با سلیقه مخاطب همراه و همسو بوده یعنی توانست در میان انواع
برنامه های کودک و انیمیشن های داخلی و خارجی خودی نشان دهد.
وی تصریح کرد:آنچه در این مجموعه مطرح می شد حرف ها،موضوع ها
و قصه هایی بود که برگرفته از زندگی واقعی خود بچه ها بود.یعنی
کودکان با موضوعاتی در این مجموعه روبرو می شوند که برای آنها
آشنا بوده و بدور از واقعیت و تخیلی نبوده است.
وی اظهارداشت:پس از توفیق"کلاه قرمزی" در تلویزیون؛دست اندرکاران
متولی این برنامه تصمیم گرفتند" کلاه قرمزی" را به سینما بیاورند و
شانس آن را در سینما هم امتحان کنند.آذین افزود:اولین سری "کلاه قرمزی"
در سینما با موفقیت زیادی روبرو شده و رکورد فروش در آن سال را در
تاریخ سینمای ایران شکست که تمامی اینها به خاطر همان جذابیت های
عروسکی و اجرایی است که محتواها و مضامین آشنا برای مخاطبان
به همراه داشت.وی بیان کرد:وجود استقبال مخاطبان از این فیلم حاوی
یک نکته مهم است؛اینکه افرادی در حال حاضر به دیدن "کلاه قرمزی"
می روند که زمانی مخاطب کودک و نوجوان کلاه قرمزی بودند و
در حال حاضر خودشان جزء والدین جوان جامعه هستند و به لحاظ
محتوایی با مضامین و شخصیت های" کلاه قرمزی" آشنا بودند و این
آشنایی را به فرزندانشان هم منتقل کردند.آذین تأکید کرد:حال والدین
جوانی که روزگاری مخاطبان اصلی "کلاه قرمزی" بودند در کنار
فرزندانشان برای دیدن فیلم دوران کودکیشان که هنوز برای خود آنها و
کودکان جذابیت دارد،می نشینند و در واقع یکی از رمزهای اصلی
ماندگاری و فروش جذب کلاه قرمزی است.وی ادامه داد:اما مهمترین
مسئله ای که توانسته "کلاه قرمزی" رادر میان کارهای دیگر سینما
کودک و یا حتی سینما اجتماعی و سرگرم کننده
ما در پله بالاتر بنشاند؛این است که این فیلم دور از فرهنگ جامعه ما
نیست و این مهمترین علت استقبال از کلاه قرمزی است.
وی اظهارداشت:"کلاه قرمزی" شخصیت برگرفته از فرهنگ رایج
جامعه ماست و خارج از کشور نیامده و یا تقلید از سریال های خارجی
و کپی فیلم خارجی های قبل از انقلاب نیست و حرفهایش را در عالم
تخیل منتقل نمی کند و به صورت واقعی و جذاب حرفهایشان را
ارائه می کند.آذین خاطرنشان کرد:در "کلاه قرمزی" سعی شده از
جذابیت های مورد توجه کودکان و نوجوانان استفاده شود به همین دلیل
کودکان همراه با والدین خود در سالن سینما می روند تا با شادی و
تلخی های "کلاه قرمزی "و دوستانشان همراه شوند.
۹۱/۰۶/۲۹