موسسه علمی ، فرهنگی ، آموزشی یــاس بــی نشــان

این وب سایت جهت خدمت رسانی به "نوجوانان عزیز " ، "والدین محترم" ، "معلمین بزرگوار " و "مبلغین گرانقدر دانش‌آموزی" طراحی گردیده است

موسسه علمی ، فرهنگی ، آموزشی یــاس بــی نشــان

این وب سایت جهت خدمت رسانی به "نوجوانان عزیز " ، "والدین محترم" ، "معلمین بزرگوار " و "مبلغین گرانقدر دانش‌آموزی" طراحی گردیده است

موسسه علمی ، فرهنگی  ، آموزشی    یــاس بــی نشــان
مسجد حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع)
.......موسسـه یـــــــاس بی نشـــــان.......
************************************
این وب سایت حاوی مطالب آموزشی و کاربردی ویژه نوجوانان ، والدین ، معلمین و مبلغین دانش آموزی است.

همچنین نوجوانان عزیز اهل شیراز و قم
می توانند جهت شرکت در برنامه های تفریحی، فرهنگی و ورزشی ، به شعبه موسسه در شهر خود ، مراجعه نمایند .

آدرس شعب و شماره تماس ، در قسمت
" آشنایی و ارتباط با موسسه " موجود است.

امید به آنکه این قلیل اقدامات مورد توجه حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا له الفداء) قرار بگیرد

************************************
************************************
امام علی (ع) :

رَوِّضُوا أَنْفُسَکُمْ عَلَى الْأَخْلَاقِ الْحَسَنَةِ فَإِنَّ الْعَبْدَ الْمُؤْمِنَ یَبْلُغُ بِحُسْنِ خُلُقِهِ دَرَجَةَ الصَّائِمِ الْقَائِم‏

خودتان را بر خوش اخلاقى تمرین و ریاضت دهید، زیرا که بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به درجه روزه گیر شب زنده دار مى رسد.

تحف العقول ص 111

************************************
امام باقر (ع) :

إِنَّ اللّه عَزَّ وَ جَلَّ یُحِبُّ المُداعِبَ فِى الجَماعَةِ بِلا رَفَثٍ

خداوند عزوجل دوست دارد کسى را که در میان جمع شوخى کند به شرط آن که ناسزا نگوید .

کافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص663

************************************
امام علی (ع) :

مَنْ غَضَّ طَرْفَهُ اَراحَ قَلْبَهُ

هر کس چشم خود را [از نامحرم] فرو بندد، قلبش راحت مى ‏شود.

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 260

************************************

یکی از بزرگترین آرزو های هر پدر و مادری بزرگ شدن فرزندشان است و بیشتر والدین  به این نکته اشاره می کنند که برای رشد و بالندگی فرزندشان از هیچ کوششی دریغ نمی کنند که در عمل هم اینگونه است و حداکثر تلاش خود را می کنند.

اما اغلب شاهد این موضوع هستیم که این کوشش بیشتر در فراهم کردن امکانات خلاصه میشود و به خود فرزند و مراحل رشدش کمتر توجه می شود . خصوصا در گذر از مرحله کودکی به نوجوانی بیشتر خانواده ها نسبت به این مرحله یعنی “نوجوانی” آگاهی کافی ندارند و معمولا همین عدم آگاهی بین والدین و فرزند ایجاد فاصله می کند.

لذا لازم است والدین در هر مرحله از رشد، یک قدم از مرحله ای که فرزندشان در آن مرحله قرار دارد جلوتر باشند (مثلا در زمان کودکی از دوره نوجوانی نیز آگاه باشند).

والدینی که نمی‌توانند فضای ارتباطی مؤثری بین خود و فرزند ایجاد کنند، مانند آن‌ است که در را به روی فرزند خود بسته‌اند و به ناچار برای ورود از راه دیگری استفاده می‌کند و این امر موجب پایین آمدن کیفیت رابطه بین فرزند و والدین می‌شود .

معمولا چون سالها از زمان نوجوانی والدین می گذرد، فراموش کرده اند تصمیمات و تجربه های خامشان در اثر گذر زمان و قرار گرفتن در موقعیت های متفاوت به درجه ای از پختگی و عقلانیت رسیده لذا رفتار نوجوان خود را اشتباه و خطا می دانند و چون نگران آینده فرزند خود هستند بعضا با رفتاری نامناسب فرزندشان را متوجه اشتباهش می کنند ، که این کار نه تنها آگاهش نمیکند که اکثر اوقات اثر مخرب دارد.

گاهی والدین می پرسند برای ارتباط بهتر با فرزندمان چه کنیم..؟ در صورتی که در کنار این سوال باید بپرسند چه کارهایی نکنیم تا فرزندمان موفق شود...؟

3 مورد زیر از جمله مهمترین کارهایی است که والدین نباید انجام دهند:

 

مقایسه کردن

از آنجا که خداوند متعال انسان ها را متفاوت خلق کرده است هیچ دلیلی ندارد که والدین فرزند خود را با دیگران مقایسه کنند و داشته های دیگران را به او گوشزد کنند . این کار نه تنها به فرزند انگیزه نمی دهد که باعث سرخوردگی و فاصله او از والدین می شود. لذا لازم است جمله ی "از فلانی یاد بگیر" را هیچگاه به کار نبریم.

 چیزی که به نوجوان انگیزه می دهد تا به دنبال موفقیت برود توجه به داشته های خود اوست. دیدن و پرورش استعداد و توانایی های اوست. به جای بیان ویژگی های دیگران از خصوصیات و داشته های فرزند خود برای او بگویید.
                                                                      

 

تحقیر کردن

انسانها به دلیل کرامت ذاتی که خداوند در وجودشان نهاده، از تحقیر شدن بیزارند. این عمل ناپسند در هر سنی آزار دهنده است، اما در کودکی و نوجوانی بیشتر آسیب می زند چرا که این گروه به خصوص نوجوانان نیاز به دیده شدن دارند. والدینی که خواسته یا ناخواسته تحقیر را در برنامه تربیتی خود دارند و گمان می کنند با این روش به مقصود خود می رسند باید بدانند که نه تنها اثر مثبت ندارد بلکه باعث می شود فرزندشان اعتماد به نفس ضعیفی داشته باشد و هیچگاه خود را باور نکند.

تحقیر کردن معمولا با الفاظی چون" بی عرضه ، بی مسولیت، جز خرابکاری کاری نمی کنی و..." همراه است و موارد بدتر صدا زدن فرزند همراه با القاب زشت ، تحقیر در جمع و.... می باشد.

پس لازم است والدین نه تنها خود فرزندشان را تحقیر نکنند بلکه طوری رفتار کنند که دیگران هم به خود این اجازه را ندهند.

 

 

نصیحت یک طرفه

اینکه والدین به فرزند خود خوب و بد را گوشزد کنند تا دچار اشتباه نشود بسیار مهم است اما اینکه چگونه بیان شود تا موثر واقع شود بسیار مهمتر است.

نصیحت زمانی موثر واقع می شود که همراه با گفتن فلان کار خوب است یا فلان کار بد است، آگاهی هم درباره آن کار داده شود. چون معمولا نوجوان به دلیل کمی تجربه فقط بُعد ظاهری هر عملی را توجه می کند. اگر کاری به نظر او خوب باشد و شما فقط بگویید بد است و مانعش شوید،( بدون اینکه باطن و ابعاد کار را برای نوجوان شرح دهید و یا از عواقب و نتایج صحبت کنید) ، به نتیجه مطلوبی نخواهید رسید.

 نکته دیگر اینکه چون معمولا به فرزند فرصت توضیح و اظهار نظر داده نمی شود و مکالمه یک طرفه است، باعث می شود فرزند بگوید که والدینم مرا درک نمی کنند.

لذا برا اینکه نصیحت نتیجه مطلوب را بدهد هم لازم است گفت و گو به یک مذاکره دوطرفه تبدیل شود و هم لازم است که آگاهی مورد نیاز به فرزند داده شود

تلفن:37301020-071 / کانال تلگرام: yasebineshan1@

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی