موسسه علمی ، فرهنگی ، آموزشی یــاس بــی نشــان

این وب سایت جهت خدمت رسانی به "نوجوانان عزیز " ، "والدین محترم" ، "معلمین بزرگوار " و "مبلغین گرانقدر دانش‌آموزی" طراحی گردیده است

موسسه علمی ، فرهنگی ، آموزشی یــاس بــی نشــان

این وب سایت جهت خدمت رسانی به "نوجوانان عزیز " ، "والدین محترم" ، "معلمین بزرگوار " و "مبلغین گرانقدر دانش‌آموزی" طراحی گردیده است

موسسه علمی ، فرهنگی  ، آموزشی    یــاس بــی نشــان
مسجد حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع)
.......موسسـه یـــــــاس بی نشـــــان.......
************************************
این وب سایت حاوی مطالب آموزشی و کاربردی ویژه نوجوانان ، والدین ، معلمین و مبلغین دانش آموزی است.

همچنین نوجوانان عزیز اهل شیراز و قم
می توانند جهت شرکت در برنامه های تفریحی، فرهنگی و ورزشی ، به شعبه موسسه در شهر خود ، مراجعه نمایند .

آدرس شعب و شماره تماس ، در قسمت
" آشنایی و ارتباط با موسسه " موجود است.

امید به آنکه این قلیل اقدامات مورد توجه حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا له الفداء) قرار بگیرد

************************************
************************************
امام علی (ع) :

رَوِّضُوا أَنْفُسَکُمْ عَلَى الْأَخْلَاقِ الْحَسَنَةِ فَإِنَّ الْعَبْدَ الْمُؤْمِنَ یَبْلُغُ بِحُسْنِ خُلُقِهِ دَرَجَةَ الصَّائِمِ الْقَائِم‏

خودتان را بر خوش اخلاقى تمرین و ریاضت دهید، زیرا که بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به درجه روزه گیر شب زنده دار مى رسد.

تحف العقول ص 111

************************************
امام باقر (ع) :

إِنَّ اللّه عَزَّ وَ جَلَّ یُحِبُّ المُداعِبَ فِى الجَماعَةِ بِلا رَفَثٍ

خداوند عزوجل دوست دارد کسى را که در میان جمع شوخى کند به شرط آن که ناسزا نگوید .

کافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص663

************************************
امام علی (ع) :

مَنْ غَضَّ طَرْفَهُ اَراحَ قَلْبَهُ

هر کس چشم خود را [از نامحرم] فرو بندد، قلبش راحت مى ‏شود.

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 260

************************************

انسان ها  به کمک اندام های پنج گانه یعنی چشم، گوش، بینی، زبان وپوست خود می توانند تغییرات محیط اطراف را به مغز منتقل و سپس تصمیمی مناسب با این تغییرات بگیرند . به هریک از این اندام ها رسانه یا مدیوم می گویند .

رسانه در لغت به معنای " هر وسیله ی انتقال دهنده " می باشد ؛ اگرچه در منظر عموم رسانه تنها وسایل ارتباط جمعی از قبیل رادیو ، تلویزیبون ، روزنامه ، سایت ، و شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک ، تلگرام و... را شامل می شود .

بشر ازآغاز پیدایش تاکنون برای ارتباط با سایر افراد از ابزارهای گوناگونی استفاده کرده است . انسان های نخستین از ابزاری مانند جیغ زدن ، آتش روشن کردن ، علامت دادن با دود ، کشیدن نقاشی در غارها و... استفاده  می کردند .

بعدها  با افزایش جمعیت و گستردگی اطلاعات ، نیاز به برقراری ارتباط زمینه ی رشد و ارتقاء وسایل ارتباطی را به کمک پیشرفت حاصل از علم و تجربه فراهم آورد تا آنجا که استفاده از هجاهایی که استعمالش برای همه مقدور بود ، ارتباط شفاهی و کلامی را به جمع رسانه های بشری افزود و جای جیغ و فریاد را پر کرد . سپس به ترتیب اختراع خط و صنعت چاپ ، برق و تلگراف ، تلفن ، تلوزیون ، رایانه و  موبایل سندی بر مدعای رشد و ترقی چشم گیر رسانه ها در جوامع بشری شدند .

در حال حاضر تلوزیون و اینترنت ،  مهم ترین وسایل ارتباط جمعی می باشد که زندگی تمامی افراد درسراسر جهان را تحت الشعاع  قرارداده و سبک زندگی هر شخص تا حد زیادی به نحوه ی استفاده از این رسانه ها بر میگردد .

این وسایل ارتباطی به دلیل برخورداری از قابلیت ها و ظرفیت ها یی چون : فراوان بودن تعداد گیرندگان ،  تنوع در ترکیب گیرندگان ، تکثیر و انتشار لحظه ای پیام ها  و  کم شدن هزینه ها برای مصرف کنندگان  به سرعت جانشین اَشکال دیگر وسایل ارتباطی درجهان امروز شده است. 

با توجه به این که رسانه ، یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در تغییر سبک زندگی است ، بی شک میزان تهدید و فرصت هر رسانه ، برای مخاطب اهل فکر و تامل ، بسیار مهم میباشد چراکه حتی اگربه معنویت و رستگاری هم اعتقادی  نداشته باشیم  ، برای زندگی راحت و برخوردار از امنیت اخلاقی و روانی ، پرداختن به مقوله تاثیر رسانه در سبک زندگی بسیار مهم است .

 

رسانه ها میتوانند به وسییله ی مطالبی که منتشر میکنند منتقل کننده ی دیدگاه ها به افراد جامعه باشند

در دنیای وسیع رسانه و  وسایل ارتباط جمعی ، جوانان اصلی ترین مخاطب به شمار میروند و بیشتر از هر قشری مورد هجمه رسانه ها قرار دارند .

رسانه های مختلف بر سر تغییر دادن هویت و ضائقه ی فکری آنان با هم به رقابت میپردازند .

موضوع هویت و جوان از اصلی ترین مباحثی است که در جهانی سازی و جنگ نرم مطرح میشود بدان معنا که لازمه ی جهانی شدن ، غلبه ی فرهنگ کشورهایی است که در زمینه ی توسعه فرهنگی از امکانات بیشتری برخوردار هستند و به وسیله رسانه ها سعی در اشاعه فرهنگ خود و حذف فرهنگ های بومی خواهند داشت .

سرمایه گذاری هایی که نظام سلطه برای تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی به سبک غربی کرده ، نشان دهنده ی اهمیت این موضوع است .

آمارها نشان میدهد در بسیاری از کشور های در حال توسعه ، مردم پس از دسترسی به اینترنت ، در شبکه های اجتماعی عضو میشوند . شبکه های اجتماعی به ویژه توییتر و فیسبوک سعی دارند پای خود را در تمامی عرصه های زندگی فردی بشر باز کنند .

نکته ای که بسیاری از کاربران از آن قافلند این است که تمامی این سرویس ها با هدف سهولت ارتباط و راحتی کاربران راه اندازی نشده بلکه به دست آوردن اطلاعاتی که هزینه ی آن برای آن ها بسیار کمتر از پرورش یک جاسوس زبده و فرستادن او به داخل یک کشور بیگانه است ، هدف جزئیِ برخی از این سرویس ها یا هدف کلیِ تمامی این سرویس ها می باشد .

برای ایجاد سبک زندگی اسلامی ایرانی ما باید دو راهبرد اتخاذ کنیم؛ نخست نقد سبک زندگی غربی و دوم کار اثباتی برای خلأ های موجود در سبک زندگی اسلامی ایرانی .

راهبرد اول: به این معناست که ما مضر بودن مولفه های سبک زندگی غربی را هرچه بیشتر برای مردم نمایان و تشریح کنیم . مشابه حرکتی که در مقابل شبکه «فارسی وان» صورت گرفت و جریان عمومی نقد برنامه های غیر اخلاقی این شبکه ، بسیاری از خانواده ها و حتی خانواده های غیر مذهبی را متقاعد کرد که از دیدن این شبکه اجتناب کنند

 راهبرد دوم: این است که  ما باید در ایجاد سبک زندگی اسلامی ایرانی کار ایجابی هم بکنیم و فعالیت هایمان محدود به کارسلبی در نقد سبک زندگی غربی نشود، یعنی جامعه ایرانی و فراتر از آن مردم جهان اسلام که ما از آن با عنوان امت واحده نام می بریم، یک سری نیازهایی در زندگی دارند که ما باید بتوانیم این نیاز ها را بر آورده کنیم. مثلاً شیوه سپری کردن اوقات فراعت، مدل لباس ، فیلم پاک، سریال آموزنده، معماری اسلامی و...  وقتی ما اینها را بطور مطلوب ایجاد کردیم مطمئنا بخش عمده ای از مردم به این سبک زندگی گرایش پیدا خواهند کرد

تلفن:37301020-071 / کانال تلگرام: yasebineshan1@

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی